Ayaklarımızda Yanma Hissi Neden Oluşur?

Ayaklarda yanma hissi neden olur? Nasıl geçer? Hangi doktora gitmeliyim?
Gerçekten sıklıkla karşılaştığımız ve çoğu hastamızın çaresizce dolaştığı ve en sonunda ne yapalım böyle yaşayacağız dediği bir konu; ayaklarda yanma hissi.
Bir hastam şikayetlerini anlatırken artık nasıl tarif edeceğini bile bilemediğini söylemişti. O kadar yanıyorlar ki, en sonunda alev alacaklar sanırım diye söylemişti. Gerçekten çok sıkıntılı bir durumdur ayaklarda yanma hissi.
Aslında ayaklarda yanma hissi bir hastalık değil, birçok hastalığın bulgusu olarak ortaya çıkıyor. İnternette bu hastalığı arattığınızda karşımıza sıklıkla çıkan hastalık şeker hastalığı. Peki hepimiz şeker hastası mıyız? Tabi ki hayır. Aslında şeker hastalığı yada başka bir hastalık. Aslında ayaklarda yanma hissini oluşturan sinir liflerimizin en uç noktalarında ki hasar. Tabi en iyi bilinen ve meşhur hastalık olduğu için şeker hastalığı tek neden gibi düşünülüyor.
Hasarlanan sinir lifleri, beynimize yanlış uyarı gönderiyor olan olay tamamen bu. Şimdi hangi durumlarda sıklıkla görüyoruz onu bir konuşalım.
Şeker hastalığı, ayaklarda yanma hissinin sıklıkla görüldüğü hastalık. Nedeni sinir liflerinde ki harabiyet. İlerleyici bir durum kesinlikle önlem alınmalı. Şeker düzeyinin normalleşmesi için mutlaka bir endokrin uzmanı ile görüşmelisiniz. Çünkü ayakta yanma hissi bu hastalarımızda tamamen duyu kaybına neden olduğu için gerçek cilt yanmalarını bile hissetmez hale gelebiliyor. Sıklıkla karşılaştığımız şekerli hastaların ayaklarda ki yaraları soba veya ısıtıcılar ile oluşmuş yanıklar.
Alkol Tüketimi: Ayaklarda yanma şikayetlerinde sıklıkla saptadığımız bir durum. Alkolün sinir lifleri üzerine direk etkisi ve vitamin B düzeyinde değişiklikler gibi direk olmayan etkileri ile oluşabiliyor. Burada alkol alımının durdurulması önemli çünkü; bu sinir harabiyeti ilerleyici bir durumdur. En sonunda ciddi denge kayıpları ve beyin fonksiyonlarının kaybına neden olabilecek bir sona kadar ilerleyebiliyor. Bu durumda mutlaka endokrinolog, nörolog ve psikiatrist doktorlar ile görüşmelisiniz.
Böbrek Hastalığı: Börek rahatsızlığında ayaklarda yanma hissini oluşturan artmış üre durumunuz. Sonuç yine diğer hastalıklar gibi sinir hasarı. Bu durumda bir dahiliye uzamanı ile görüşmeniz gereklidir.
Vitamin Eksiklikleri: Özellikle sinir hasarının tamirinde önemli yeri olan B grubu vitamin eksiklikleri nedenler arasında. Mide bypas ameliyatı olan hastalarda görülen ayakta yanma hissi B vitamin emilimi eksikliğinden kaynaklanıyor. Tabi ki bu durum sadece ameliyat olunca olmuyor. Beslenme bozuklukları tek başına bir neden olabiliyor.
Hipotiroidi: Tiroid hormonun eksikliği yine ayaklarda yanma hissi oluşturan nedenlerden birisidir.
Perifer Arter hastalığı : Bu hastalıkta sorun yine sinir hasarı. Bu hastalığın erken döneminde sinir liflerinin az kanla beslenmesi nedeniyle hasarlanmasına bağlı ayaklarda yanma hissi oluşabilir. Bu hastalarımızın özellikle yürümekle ve koşmakla olan bacak ağrısı ve kas krampları diğer önemli bulgularıdır. Kalp damar cerrahları tarafından yapılan basit bir muayene ile ortaya konması oldukça kolaydır.
Atlet Hastalığı: Ayak parmaklarının arasında kızarıklık ve kaşınma ile birlikte ayakta yanma hissi oldukça belirgindir. Nedeni mantar hastalığıdır.
Ayakta yanma hissi aslında ciddiye alınması ve sistematik bazı tetkiklerin yapılması gereken bir durumdur. Yanma hissinin tek başına geçirilmesi bazen önemli hastalıkların atlanmasına neden olabilir.